Дата и час: 20 Юни 2019, 07:20



Отговори на тема  [ 16 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща
Плюсове и минуси на метан - уредбите 
Автор Съобщение
BMW Пристрастен
BMW Пристрастен
Аватар

Регистриран на: 08 Фев 2009, 00:19
Мнения: 4118
Местоположение: София
Пол: Жена
Мнение Плюсове и минуси на метан - уредбите
„България - най-екологичната нация в света.“ Колкото и несериозно да звучи, това може да се окаже истина - поне по отношение на автомобилите, тъй като от екологична гледна точка горе-долу всяко друго гориво е по-добро от бензина и дизела. Популярността на алтернативните горива в България обаче се дължи много повече на факта, че екологично по-издържаното решение е и по-евтино. Стръмно вдигащата се цена на петрола и съответно на отрочетата му бензин и дизел в момента води до изцяло спестовно подбудено „екологизиране на нацията“ или поне на тази част от нея, която се придвижва на четири колела.
Разпространените алтернативни горива в страната са втечненият нефтен газ (пропан-бутан) и природният газ, познати като газ и съответно метан. И докато газът е трайно навлязъл в автомобилното битие на българите, метанът все още се води за екзотика. Предимствата и недостатъците на пропан-бутана като автомобилно гориво са всеизвестни, но поради спецификата на българската действителност има преекспониране и в същото време недооценяване на предимствата му, както и откровени заблуди за някои недостатъци. Същите предимства и недостатъци, само че засилени, важат и за природния газ.

Евтино гориво - ура!

„Все още основното предимство за българите е цената“, твърди Мартин Бояджиев, секретар на Българската асоциация на автомобилите на природен газ (БААПГ). Няма начин да е иначе - пътуването с автомобил на природен газ излиза три-четири пъти по-евтино от същото пътуване с бензинов автомобил и около два пъти по-евтино от автомобил на пропан-бутан. Към горното преимущество се добавя и още едно - цената на природния газ за разлика от тази на петрола е стабилна. „Не се предвижда покачване на цените“, потвърдиха от „Овергаз“ след увеличението на цените на горивата от „Лукойл Нефтохим“ в първите дни на септември. Това предимство на природния газ спрямо пропан-бутана има просто обяснение - докато газът е петролен продукт, природният газ се добива независимо от петрола и не се влияе директно от скоковете в цената на черното злато.
С това, общо взето, се изчерпват положителните качества на природния газ в очите на българския потребител. Това обаче не е така за хората от ЕС и Северна Америка.

Декларация на петролната независимост

Екология преди всичко и никога повече „арабска зависимост“ - това са основните причини за разработките на тема алтернативни горива в по-развитите икономически държави. В Калифорния например екоклаузите в законодателството по отношение на вредните емисии са толкова стриктни, че ефективно не позволяват продажбата на дизелови коли от 2003 г. насам. (Интересен експеримент би бил да се види какъв процент от българския автопарк би могъл да се движи по калифорнийските шосета.)
След 11 септември 2001 г. като основен стимул за разработване на ефективни алтернативни горива се наложи освобождаването от тежката енергийна зависимост на Европа, САЩ и Япония от Близкия изток. „Нашата зависимост от вносен петрол е като чуждестранен данък върху американската мечта и този данък расте всяка година.“ Този поет, всеки може да се досети, е талантливият Джордж Буш-младши.

Къде ми е багажникът

Освен предимства карането на природен газ, естествено има и своите неудобства. Това е може би основното от тях. Ако използвате колата си основно за примъкване от село на зимнина, то не е нужно да си слагате уредба за природен газ - ще ви се наложи няколко пъти да ходите и положителните финансови ефекти ще се изпарят. Вариант за някакво разрешаване на този проблем е закупуването на тороидална бутилка, която да се сложи на мястото на резервната гума. Все пак това е половинчато решение, като се отчете, че трябва инсталирането на поне две бутилки за достатъчен пробег от 200 - 250 километра.

Губи се мощност, бутилките тежат

Това са другите реални негативи при конвертирането на автомобила. Дали обаче те са толкова значими. „При професионално сложена уредба с всички компоненти загубата на мощност е около 7-8 процента. Разходът трябва да се увеличи максимум с двадесет процента“, е мнението на Мартин Бояджиев. Ако обаче от криворазбрана спестовност не се сложи например регулатор на ъгъла на запалване, консумацията на метан се увеличава драстично. Всичко е въпрос на желание и финансови възможности на клиента. На пазара има и композитни бутилки, които са около четири пъти по-леки от стоманените, но цената им от 15 евро на литър (750 евро за 50 литрова бутилка) ги прави за момента неконкурентоспособни.

Изхабява ли се двигателят и други митове

„Колите са по-опасни и се изхабяват по-бързо.“ Освен истинските недостатъци в обществото битуват и различни митове като тези двата. Изследванията показват, че пропан-бутанът и природният газ всъщност са много по-нежни към двигателя, отколкото бензинът и особено дизелът. Това естествено е така, в случай че конвертирането е извършено професионално. Друг факт е, че свещите са с по-дълъг живот и се изисква по-рядко сменяне на маслото. Що се отнася до опасността - при различни тестове единственото, което остава здраво в колата, е бутилката с природния газ. За да се спука бутилката, ударът трябва да е многократно по-силен от този, който така или иначе ще убие всички в колата.

Конвертирането на метан

В момента графиците на сервизите, предлагащи инсталиране на метанови уредби, са запълнени за месеци напред. Могат да се намерят в градовете, където има метан станции. След конвертирането на първата кола през 2003 г. само за миналата година броят им се е увеличил драстично, за да достигне до момента около 7000 автомобила. Това все още е по-малко от четвърт процент от целия автомобилен парк, но България е най-бързо развиващият се пазар на конвертирани на метан автомобили в света. Що се отнася до цената за конвертиране, тя варира значително. Може да се направи и за около 600 лева, при положение че се използва стара бутилка. Ако искате всичко ново, цената е около 1200 лева. Простото изчисление показва, че уредбата ще ви се изплати още първата година, ако пробегът ви е над 10 000 километра.

Метаномобил втора ръка

Преди да си поръчате на приятел да ви внесе кола от Западна Европа, която да е конвертирана, добре е да се знае, че природният газ има две разновидности като гориво. Това са сгъстеният природен газ и втечненият природен газ. Сгъстеният газ все още е в газообразно агрегатно състояние и е под налягане двеста атмосфери. Течният природен газ е в течно със­тояние и е около три пъти по-плътен от сгъстения си брат. Това означава, че при еднакъв обем на бутилката колата може да измине три пъти по-голямо разстояние с втечнен, отколкото със сгъстен природен газ. В България има само сгъстен природен газ. Защо ли - причината естествено е ценова. Втечняването на природният газ е скъпо удоволствие.

Фабрично произведени метаномобили

Това очевидно е по-добрият избор в сравнение с конвертиран „нормален“ автомобил. По света доста от производителите вече имат такива серийни модели - „Ситроен“, „Хонда“, „Тойота“, „Волво“, „Пежо“, ФИАТ, „Опел“, „Форд“, „Мерцедес“ и др. В България засега се предлагат малка част от тях, предимно от лекотоварния клас (моделите на „Пежо“ „Партнер“ и „Боксер“, на ФИАТ „Добло“ и „Дукато“ и др.). Интересното е, че засега нито един от тези производители не е започнал агресивно да рекламира този тип автомобили и клиентът трябва сам да търси информацията.
Купуването на фабрично произведен автомобил на метан обаче трябва да бъде предшествано от много сериозно проуч­ване. При част от производителите автомобилите са на една и съща цена и за бензиновата, и за метан-бензиновата версия. При други метановите са със сериозна надценка, която може да достигне до няколко хиляди лева. Отделно за доставка на автомобила може да се чака до два-три месеца, защото повечето вносители имат ограничени наличности на склад.

Откъде се пълни


В България основният проблем с природния газ, а именно инфраструктурата, напоследък бива преодоляван лека-полека. В момента има единадесет метан станции на територията на страната. Песимистичната прог­ноза, дадена от Мартин Бояджиев, е за пускане в експлоатация на още десет следващата година, като прогнозите са за построяване на още двадесетина като цяло. Все пак разходите по построяване на една такава станция са около десет пъти по-големи от тези за построяване на станция за пропан-бутан и може да се строи само на места, откъдето минава газопровод.

Европредизвикателствата

Друг основен фактор за привлекателността на природния газ се нарича Евро 4. Това е сертификатът, регламентиращ количествата отпадни продукти от двигателите с вътрешно горене, който влиза в сила в ЕС през 2006 г. Това означава, че след приемането им в България (все още не ясно кога - никой не иска да е правителството, превърнало най-много шофьори в пешеходци) собствениците на около осемдесет процента от българските автомобили ще са изправени пред труден финансов избор. Вариант едно включва захвърлянето на старата бричка, вариант две е слагането на катализатор за около хиляда лева, а вариант три включва слагането на уредба за по-чисто алтернативно гориво пак за около хиляда лева, но и с бъдещи спестявания от цената на горивото, независимо дали е пропан-бутан или природен газ.
Може би се чудите защо след всички тези неоспорими предимства - ценови и екологични - на алтернативните горива хората са започнали да използват бензин и дизел? Малък урок по химия: всички горива са въглеводороди - вериги от въглеродни и водородни атоми. Колкото по-малко въглеродни атоми има във веригата, толкова по-добре изгаря горивото - метанът е с един въглероден атом, пропанът е с четири, бензинът - средно с осем, а дизелът е още по-дълга верига. Колкото повече нарастват въглеродните атоми във веригата обаче, толкова повече се понижава и температурата на кипене. С други думи, отговорът на нашия въпрос е много прост - човечеството се е насочило към бензина и дизела, защото са течни при стайни температури и е най-лесно да се съхраняват и транспортират.

От София до Бургас: с кое гориво е най-евтино?

Бензин 95 64 лева
Пропан-бутан 36 лева
Природен газ 17 лева


Цени на уредби:
Метан- 1200 лева
Пропан-бутан- 500 лева

След като беше монтирана газова колонка в съществуващата от 1997 г. газостанция на метан в Автобусен гараж “Дружба”,от януари 2003г. стана възможно и лични автомобили да се движат на метан

Преустройството се извършва в специализиран за метанови уредби сервиз . На метан се преустройват и вече работещи на пропан- бутан автомобили. Ниската цена на метана позволява за кратък срок да бъдат изплатени направените инвестиции.

Таксиметров автомобил “Опел Вектра” – моноинжекция на водеща софийска таксиметрова компания е преустроен от пропан- бутан на метан. По данни на водача при работа в градски условия на бензин автомобила е имал разход 9 л./100 км. , а при работа на пропан- бутан 11 л. /100 км.

На автомобила е монтирана АГУ с три газови бутилки с обща водовместимост 110 л. При налягане 20 МРа в бутилките е компресиран 18.5 кг. метан. Автомобилът е изминал с този метан 336 км., при среден разход 5,50 кг/100 км. в градски условия.

Сравнителна таблица

Гориво / Разход / Цена / Себестойност на 100 км
Бензин / 9 л./100 км / 2,28 лв./л. / 20,52 лв.
Пропан- бутан / 11 л./100 км / 1,21 лв./л. / 13,31 лв.
Метан / 5,50 кг../100 км / 1,36 лв./кг. / 7,48 лв.

За преустройството на автомобила двамата таксиметрови шофьори са вложили общо 1350 лв. (без ДДС). При среден пробег на ден 275 км, при 28 работни дни за един месец изминават – 7700 км. Разликата в цените между бензина и метана е 13,04 лв./100 км. Движейки се на метан за един месец спестяват 1004,08 лв. С икономисаните пари преустройството от бензин на метан се изплаща за два месеца, след което всеки месец се печелят 1004,08 лв. само от ценовите разлики в горивата.

Разликата между пропан-бутан и метан е 5,83лв./100 км. Движейки се на метан за един месец се спестяват 448,91 лв. С икономисаните пари преустройството от бензин на метан се изплаща за приблизително три месеца, след което всеки месец се печелят 448,91 лв. само от ценовите разлики в горивата

Най-разпространените метални газови бутилки (тип CNG1) за леки автомобили са с водовместимост 70л., 56л. и 40л.,а за микробуси и автобуси са с 58л. За улеснение при определяне на необходимостта от бутилки за автомобил предлагаме следната таблица:


При работа на метан бензиновият автомобил не променя динамичните и мощностните си качества. Поради по- доброто смесообразуване с въздуха, по- пълното изгаряне и липса на миещи компоненти износването на двигателите се намалява до два пъти, срокът за ползване на маслата се удължава до 1,5 пъти и годността на запалителните свещи си увеличава с 50 %.



Източник: Интернет

_________________
Предвид се пише просто "Предвид" без представки "на" или "в"

http://www.bgbmw.com/viewtopic.php?f=52&t=788&p=9629#p9629


04 Авг 2009, 15:06
Профил
BMW Шпионин
BMW Шпионин

Регистриран на: 03 Май 2010, 15:56
Мнения: 6
Skype: danail.dimov1
Пол: Мъж
Мнение Re: Плюсове и минуси на метан - уредбите
Колега, благодаря за тази тема.
През последните седмици прочетох доста, но мога смело да заявя, че в написаното от теб намерих всичко мн добре сентезирано. Аз лично карам е36 318ис 1994г. и не желая да се разделя на сегашната и пазарна стойност (2500 - 3000 и тн). За това реших да се насоча и към алтернативно гориво (метан).


30 Юли 2010, 14:05
Профил
BMW Пристрастен
BMW Пристрастен
Аватар

Регистриран на: 08 Фев 2009, 00:19
Мнения: 4118
Местоположение: София
Пол: Жена
Мнение Re: Плюсове и минуси на метан - уредбите
Данаил Димов написа:
Колега, благодаря за тази тема.
През последните седмици прочетох доста, но мога смело да заявя, че в написаното от теб намерих всичко мн добре сентезирано. Аз лично карам е36 318ис 1994г. и не желая да се разделя на сегашната и пазарна стойност (2500 - 3000 и тн). За това реших да се насоча и към алтернативно гориво (метан).

Благодаря, радвам се, че ви е била полезна. :hug:

_________________
Предвид се пише просто "Предвид" без представки "на" или "в"

http://www.bgbmw.com/viewtopic.php?f=52&t=788&p=9629#p9629


30 Юли 2010, 16:27
Профил
BMW Ентусиаст
BMW Ентусиаст

Регистриран на: 01 Дек 2008, 15:46
Мнения: 12
Мнение Re: Плюсове и минуси на метан - уредбите
аз пък само хвалби видях , идеални неща няма ..

ето малко за размисъл според мен :


какъв е аванса за нормалната работа на двигатея с метан ? Оригиналното ЕЦУ може ли да достигне такъв аванс ? Монтирането на аванс коректор за мен е непрофесионално , без него - гърмежи , маншони , леящи кихалки ... БМВ ли караш ти :smilehello:

двигателя не се износва ? клапаните не са двигателя предполагам ? изпускателната система не се споменава :smilehello:

не съм сигорен че маслото като е по бистро не се нуждае от замяна на време .

ламбдата какво я правиме - отговор - лъжеме компа - пак професионално нали ?

инжекторите ? - ако кажете че нищо им няма докато се упичат от мотора без да щракат и се охлаждат от дебита на хладното гориво което минава по принцип през тях , пак няма да повярвам .

А това че се дава разжода на гас без за се отчита че има и разход бензин докато загрее колата , точно когато разжода е най висок ?

_________________
318YEssss


15 Дек 2010, 11:17
Профил
BMW Пристрастен
BMW Пристрастен
Аватар

Регистриран на: 08 Фев 2009, 00:19
Мнения: 4118
Местоположение: София
Пол: Жена
Мнение Re: Плюсове и минуси на метан - уредбите
mitrax написа:
...

Да поясня! Темата съм я пyснала с информация подбрана от интернет.
Ако желаеш приветствам те да добавиш още информация, аз лично нямам никакъв опит с метан yредбите и съм се постарала да събера най-обективното от нета. То най-долy си и пише.. :)

_________________
Предвид се пише просто "Предвид" без представки "на" или "в"

http://www.bgbmw.com/viewtopic.php?f=52&t=788&p=9629#p9629


15 Дек 2010, 12:05
Профил
BMW Ентусиаст
BMW Ентусиаст

Регистриран на: 01 Дек 2008, 15:46
Мнения: 12
Мнение Re: Плюсове и минуси на метан - уредбите
е аз съм добавил недостатъците общо ... пак е инфо
поздрави !

_________________
318YEssss


15 Дек 2010, 12:09
Профил
BMW Ентусиаст
BMW Ентусиаст
Аватар

Регистриран на: 07 Сеп 2010, 13:15
Мнения: 499
Местоположение: Пловдив
Пол: Мъж
Мнение Re: Плюсове и минуси на метан - уредбите
А бе аз съм си твърдо ПРОТИВ!! То тва си е бомба със закъснител.... :smilecar1: :smilecar1:


15 Дек 2010, 14:05
Профил WWW
BMW Любител
BMW Любител
Аватар

Регистриран на: 11 Май 2009, 02:19
Мнения: 2133
Местоположение: София
Пол: Мъж
Мнение Re: Плюсове и минуси на метан - уредбите
Hacked написа:
А бе аз съм си твърдо ПРОТИВ!! То тва си е бомба със закъснител.... :smilecar1: :smilecar1:


:thumb_up:

_________________
SI VIS PACEM, PARA BELLVM

Изображение


15 Дек 2010, 14:09
Профил
BMW Пристрастен
BMW Пристрастен
Аватар

Регистриран на: 04 Дек 2008, 18:35
Мнения: 4764
Местоположение: София, Бавария
Skype: mastera45
Мнение Re: Плюсове и минуси на метан - уредбите
Абе за градска кола бих карал на метан, како непрекъснато движа с нея, пък и метана го водят еко гориво... Просто няма как с каквато и друга кола да е да направиш такъв разход, все ще ти излезне по-скупо. Наскоро се возих в еднакола на метан, голяма кола, вярно по магистралата караш с тировте, обаче с 20лв. изминахме София - Плевен - София

_________________
....................................................................Нов Внос!
ИзображениеИзображение


15 Дек 2010, 15:53
Профил WWW
BMW Пристрастен
BMW Пристрастен
Аватар

Регистриран на: 08 Фев 2009, 00:19
Мнения: 4118
Местоположение: София
Пол: Жена
Мнение Re: Плюсове и минуси на метан - уредбите
Hacked написа:
А бе аз съм си твърдо ПРОТИВ!! То тва си е бомба със закъснител.... :smilecar1: :smilecar1:

Бомба ако ти я сложи некой български майстор. Ако е заводско, не виждам за кви бомби ми говориш.. :wonder:

_________________
Предвид се пише просто "Предвид" без представки "на" или "в"

http://www.bgbmw.com/viewtopic.php?f=52&t=788&p=9629#p9629


15 Дек 2010, 17:15
Профил
BMW Пристрастен
BMW Пристрастен
Аватар

Регистриран на: 04 Дек 2008, 18:35
Мнения: 4764
Местоположение: София, Бавария
Skype: mastera45
Мнение Re: Плюсове и минуси на метан - уредбите
Т'ва с бомбата е супер несериозно... Права е Кристъл с слагането от БГ "майстор" :thumb_up:
По тая линия и водорода е бомба, знаеме за водородната бомба, но пък се радваме на Hydrogen 7 и X6...

_________________
....................................................................Нов Внос!
ИзображениеИзображение


15 Дек 2010, 18:17
Профил WWW
BMW Ентусиаст
BMW Ентусиаст
Аватар

Регистриран на: 07 Сеп 2010, 13:15
Мнения: 499
Местоположение: Пловдив
Пол: Мъж
Мнение Re: Плюсове и минуси на метан - уредбите
Добре ако от някъде почне да изпуска как ще разбереш? То тва е най лошото...


15 Дек 2010, 18:36
Профил WWW
BMW Пристрастен
BMW Пристрастен
Аватар

Регистриран на: 04 Дек 2008, 18:35
Мнения: 4764
Местоположение: София, Бавария
Skype: mastera45
Мнение Re: Плюсове и минуси на метан - уредбите
Hacked написа:
Добре ако от някъде почне да изпуска как ще разбереш? То тва е най лошото...


Защо трябва да изпуска от някъде? ;)

_________________
....................................................................Нов Внос!
ИзображениеИзображение


15 Дек 2010, 18:47
Профил WWW
BMW Ентусиаст
BMW Ентусиаст
Аватар

Регистриран на: 07 Сеп 2010, 13:15
Мнения: 499
Местоположение: Пловдив
Пол: Мъж
Мнение Re: Плюсове и минуси на метан - уредбите
Ако случайно стане нещо.... ?


15 Дек 2010, 19:37
Профил WWW
BMW Пристрастен
BMW Пристрастен
Аватар

Регистриран на: 08 Фев 2009, 00:19
Мнения: 4118
Местоположение: София
Пол: Жена
Мнение Re: Плюсове и минуси на метан - уредбите
Hacked написа:
Ако случайно стане нещо.... ?

Какво нещо? Сигyрно не си се нагледал на дизелови коли, които изпyшват целите, или газови y-би. Мче то на мен и джанта ми се е пyкала на пътя и щях да се претрепам, амм нъли се сещаш, че това е някак несериозно.

_________________
Предвид се пише просто "Предвид" без представки "на" или "в"

http://www.bgbmw.com/viewtopic.php?f=52&t=788&p=9629#p9629


15 Дек 2010, 19:53
Профил
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Отговори на тема   [ 16 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 0 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Иди на:  
Copyright 2018 bgbmw.com
Powered by phpBB